مقایسه حافظه های HDD(هارددیسک) و حافظه SSD قیمت بانه کالا خرید

بازگشت سبد خرید

مقایسه حافظه های HDD(هارددیسک) و حافظه SSD

مشاهده ی مدل مشابه در پایین همین صفحه


خرید لپ تاپ استوک ارزان از بانه

تا چند سال قبل ابزارهای ذخیره سازی کامپیوترها تنوع بسیار کمی داشتند. امروزه ابزارهای ذخیره سازی کامپیوترها عمدتا متکی به دو فناوری متفاوت هستند. HDD یا همان هارددیسک که دهه هاست به عنوان ابزار ذخیره سازی توانمندی شناخته شده است و هنوز هم کارایی قابلی از خود نشان می دهد. از طرف دیگر حافظه های SSD (حافظه های حالت جامد) که به عنوان یک ابزار ذخیره سازی مدرن و پرسرعت چند سالی است پا به عرصه ی رقابت در این زمینه گذاشته اند. در این نوشتار قصد داریم به معرفی ویزگیهای این دو و مقایسه ی میان آنها و ذکر مزایا و معایب هر کدام بپردازیم، تا با آگاهی بیشتر بتوانید متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. 

معرفی کوتاه و مختصر حافظه های HDD و SSD: 

از جمله ابزارهای ذخیره سازی دایمی (قابلیت حفظ داده ها حتی با قطع برق سیستم) با سابقه طولانی هارددیسک-HDD است. این ابزار ذخیره مغناطیسی(متشکل از یک پلاتر فلزی با پوشش مغناطیسی) دارای حرکات مکانیکی و چرخشی است. دسترسی هد خواندن و نوشتن به داده مورد نظر از طریق حرکت چرخشی پلاتر و حرکت خطی بازوی متصل به هد میسر می شود. این ابزارهای مکانیکی-الکترونیکی با وجود گذشت دهه ها از زمان اختراعشان هنوز کارایی قابلی از خود نشان داده و در بازارها به فروش می روند. امروزه این ابزارها در دو نوع خارجی(اکسترنال) و داخلی(اینترنال) و در سایزهای 2.5 اینچی ویژه لپ تاپها و 3.5 اینچی ویژه سیستمهای رومیزی تولید می شوند. 

بانه کالا - عرضه محصولات خانگی معتبر

حافظه های SSD عملکرد یکسانی با هارددیکسها دارند، اما از لحاظ ساختاری به جای صفحات مغناطیسی  از تعدادی حافظه فلش متصل به هم برای ذخیره اطلاعات استفاده می شود. این تراشه ها ممکن است مستقیما به مادربورد وصل شده باشند، همانند آنچه در لپ تاپها به کار می رود، یا از طریق درگاه PCI Express به کار روند، همانند برخی از سیستمهای کامپیوتری و ورک استیشنهای حرفه ای، و یا به شکل باکسهایی مستقل عرضه شده و از طریق پورتهای موجود به لپ تاپ یا دسکتاپ مربوطه وصل شوند. به دلیل الکترونیکی بودن SSD ها و فناوریهای پیشرفته به کار رفته در آنها و همچنین رفع کاستیها و محدودیتهای هارددیسکها، به سرعت در حال رواج و تسخیر آینده هستند. امروزه در عمده اولترابوکها و لپ تاپهای حرفه ایی و کارامد از SSD ها استفاده می شود. همچنین می توان از این حافظه ها در لپ تاپهای قدیمی هم استفاده کرد( از طریق درگاه ساتا-SATA). این دسته  از حافظه ها برای کارهای عادی در دو نوع 2.5 اینچی و M.2 عرضه می شوند. نوع 2.5 اینچی بر روی عمده دسکتاپها می تواند نصب شود و قیمت پایینی هم دارد. نوع M.2 از سرعت بالا و فناوریهای پیشرفته ایی(نسبت به SSD های SATA) برخوردار بوده که در مادربوردهای جدید و لپ تاپهای حرفه ایی به کار می رود. این نوع به دلیل برتریهایی موجود قیمت بیشتر هم دارد. 
خرید لپ تاپ استوک - بازرگانی هور

هر چند که در این نوشتار تمرکز ما بیشتر بر روی حافظه های اینترنال(حافظه های اصلی سیستم) است، اما در کل موارد ذکر شده، در باره ی حافظه های اکسترنال هم مصداق دارد. حافظه های اکسترنال بیشتر برای ذخیره داده های کم کاربرد و امورات آرشیوی استفاده می شوند و حافظه های بر پایه دیسک کاربرد بیشتری دارند. البته به تازگی حافظه های اکسترنال SDD هم برای کارهای حرفه ای در حال رواج هستند. 


مزایا و معایب حافظه های HDD و SSD: 

حافظه های HDD و SSD از نظر عملکرد مشابه هستند(بوت کردن سیستم، ذخیره ی برنامه ها و فایلها). با این وجود از ویژگیهای متفاوتی هم برخوردار هستند که در ادامه ذکر می شوند. 

قیمت: 

در کل نوع SSD با ظرفیت مشابه قیمت بیشتری دارد. به عنوان مثال یک حافظه SSD مدل ساتا با 1 ترابایت ظرفیت تقریبا 170 دلار قیمت دارد(قیمت مدلهای M.2 معمولا دو برابر قیمت مدلهای ساتا است)، این در حالی است که قیمت یک هارددیسک اینترنال با ظرفیت مشابه حدودا 50 دلار است(یک فناوری قدیمی و البته جا افتاده). با این حساب اگر معیار قیمت برای شما اهمیت دارد، حافظه های ارزان هارددیسک می تواند اولویت خرید شما باشد. حافظه های SSD چون به تازگی وارد بازار شده اند و فناوریهای پیشرفته ایی در آنها به کار می رود قیمت بیشتری هم دارند. البته در آینده روشهای ساخت آنها مسلما پیشرفت کرده(مانند فلشهای سه بعدی) و بهینه تر می شوند. این مهم در کنار افزایش حجم تولید و فروش می تواند قیمت آنها را به میزان زیادی کاهش دهد. سیر نزولی قیمت این دسته از حافظه ها در سنوات اخیر هنوز ادامه داشته و آینده تجاری خوبی پیش رو دارند. فعلا چنانچه شما نیازمند یک حافظه با ظرفیت بالا و البته قیمت مناسب هستید، به جای خرید یک حافظه کاملا SDD، بهتر است از ترکیب یک حافظه HDD با ظرفیت بالا در کنار یک حافظه SDD با ظرفیت پایین استفاده کنید. چنانچه نیاز شما کاربریهای حرفه ای بوده و از لحاظ مالی هم مسیله و مضیقه ای ندارید، پس بهتر است یک حافظه SSD تهیه کنید، حتی اگر ظرفیت بالا(در نتیجه هزینه به نسبت بیشتر) نیاز داشته باشید. در کل به لحاظ قیمت یک هارددیسک ارزانتر از حافظه SSD با رابط ساتا و آن هم ارزانتر از یک حافظه SSD از نوع M.2 است. 


حداکثر ظرفیت و ظرفیتهای رایج: 

حافظه های SSD عرضه شده برای کاربریهای عمومی معمولا تا 4 ترابایت ظرفیت دارند. البته در اندازه 4 ترابایت بسیار گران بوده و بنابراین ظرفیت 128 تا 512 گیگابایتی آنها رایجتر است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت برخورداری از ظرفیت 128 گیگابایت امکان نصب ویندوز و تعدادی برنامه کاربردی برای شما فراهم است، در حالی که حدودا 50 گیگابایت فضای اضافه هم برایتان باقی خواهد ماند. در صورت داشتن حافظه ای با ظرفیت معادل 256 گیگابایت اضافه بر موارد فوق می توانید 3 بازی مدرن(میانگین) را نیز بر روی آن نصب نمایید. اگر نیاز شما کاربریهای چند رسانه ای است به حافظه ای با ظرفیت 1 تا 4 گیگابایت در یک سیستم حرفه ای نیاز خواهید داشت. این دسته از کاربران می توانند از حافظه های سریع SSD برای ذخیره داده هایی که به شکل روزمره با آنها سروکار دارند، استفاده نمایند. برای ذخیره داده ها و اشتراک گذاری آنها بین ابزارهایی از قبیل کامپیوتر و موبایل و تبلت می توان از فضای ذخیره ابری هم استفاده کرد. البته ابزار ذخیره شخصی که فقط یکبار هزینه خرید آت را می پردازید، می تواند هزینه ای به مراتب کمتر روی دست شما بگذارد. 

خرید لپ تاپ استوک اچ پی - hoor baneh

حافظه های HDD عرضه شده برای کاربریهای عمومی معمولا تا 8 و 12 ترابایت ظرفیت دارند. در کل حافظه های HDD در ظرفیتهای بالا عرضه می شوند و هارددیسکهای با ظرفیت کمتر از 500 گیگابایت به ندرت یافت می شوند. ابعاد حجیم 8 و 12 گیگابایت معمولا در سرورها به کار می روند. چنانچه شما فایلها و دادهایی دارید که حجم بالایی داشته و به ندرت هم مورد استفاده قرار می گیرند(مثلا داده های آرشیوی)، بهترین گزینه حال حاضر استفاده از هارددیسکها است. با توجه به هزینه ی بالای حافظه های SSD در ظرفیتهای بزرگتر از یک ترابایت، به کارگیری هارددیسک منطقی تر است. روش بهتر استفاده از حالت ترکیبی است. شما می توانید داده های کم کاربرد و فرعی را در حافظه ارزان قیمت HDD با ظرفیت بالا ذخیره کرده و در کنار آن هم از یک حافظه پرسرعت و کارامد SSD با ظرفیت مناسب برای نصب سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی استفاده کنید. این ترکیب به نسبت ارزان قیمت می تواند حتی جوابگوی نیازهای حرفه ای شما هم باشد. 


سرعت راه اندازی و دسترسی به داده ها: 

حافظه های SSD به دلیل ساختار الکترونیکی و غیر مکانیکی، سرعت دسترسی به مراتب بیشتری به داده ها نسبت به نوع هارددیسک دارند. هارددیسکها دارای حرکات مکانیکی چرخش دیسک و همچنین حرکات خطی هد هستند که دسترسی به داده ها را کند می کنند. برای دسترسی به داده های یک بخش باید هد در آن بخش قرار گیرد که این امری زمان بر است. علاوه بر زمان لازم برای قرار گرفتن هد در بخش مورد نظر(این زمان بسته به فاصله فیزیکی هد تا آن بخش متفاوت است)، یک مدت زمانی هم برای خواندن اطلاعات مورد نیاز است. اما در حافظه های SSD به دلیل طراحی ویژه ای که دارند، دسترسی به تمام بخشهای حافظه تقریبا در زمان یکسانی و در کوتاهترین مدت میسر است. در این حافظه ها به دلیل عدم فاصله فیزیکی تقریبا زمانی برای این امر صرف نشده و تمام بخشهای حافظه در کوتاهترین زمان به شکل تقریبا یکسانی در دسترس بوده و با سرعت بالایی هم اطلاعات خوانده می شوند. در حافظه های SSD سرعت دسترسی به داده ها ثابت و پایدار است، در حالی که در هارددیسکها این سرعت با نوسانات و اختلافات زیاد رو به رو است. هنگام باز کردن یک فابل حافظه ها ی SSD این کار را به میزان 30 درصد سریعتر از نوع هارددیسک انجام می دهند. همچنین از سرعت بیشتری هم در اجرای برنامه ها برخوردار هستند. معمولا در یک سیستم با حافظه هارددیسک 30 تا 40 ثانیه طول می کشد تا سیستم عامل ویندوز راه اندازی یا بوت شود. اما در سیستمی مشابه با حافظه SSD این کار در مدت 10 تا 15 ثانیه انجام می شود. 


سرعت: 

سرعتهای رایج چرخش دیسک در هارددیسکها 5400 و 7200 دور در دقیقه(rpm) است. نوع 7200 rpm به میزان 30 درصد از نوع 5400 rpm سریعتر عمل می کنند و بیشتر هم به شکل داخلی-اینترنال به کار می روند. البته هارددیسکهای سریعتر هم ساخته می شوند ولی استفاده از آنها چندان رایج نیست. حافظه های SSD با درگاه ساتا-SATA هنگام خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات سرعتی سه برابر یک هارددیسک با 7200 rpm دارند. این در حالی است که نوع M.2 حافظه های SSD خود چندین برابر سریعتر از نوع SSD با درگاه ساتا هستند و به وضوح برتری خود را در سرعت به نمایش می گذارند. 
خرید از بانه - baneh

استفاده از حافظه های SSD شما را با تجربه ی جدید و حیرت انگیزی از سرعت و کارایی رو به رو کرده و به میزان زیادی فعالیتهای شما را بهبود می دهد. این حافظه ها به میزان زیادی سرعت راه اندازی را بالا برده و شما را از انتظارهای کسل کننده و رنج آور رهایی می بخشد. به منظور مقایسه و بیان اختلاف سرعت میان حافظه های هارددیسک و SSD، در جدول زیر نتایج حاصل از اجرای دو بنچمارک CrystalDiskMark 5 وHD Tune Pro بر روی سه نمونه حافظه نشان داده شده است. نمونه های حافظه عبارتند از: هارددیسک وسترن دیجیتالWD10EZEX ، حافظه‌ی ۲.۵ اینچی SU800 اینترنال(محصولات متوسط  ADATA) نماینده نوع SSD، حافظه XPG GAMMIX S11 PRO(محصولی از خانواده گیمینگ ADATA). 
خرید از بانه - بازرگانی هور


البته دقت کنید که ظرفیت یک حافظه بر روی سرعت آن تاثیر دارد، اما در کل تفاوت قابل توجهی در محدوده سرعتها وجود ندارد. اول نتایج بنچمارک HD Tune Pro را ذکر می کنیم: 

خرید انواع محصولات خانگی و لپ تاپ استوک از بانه - هور کالا

مطابق این جدول به صورت میانگین یک حافظه M.2 تا پنج برابر سریعتر از حافظه SSD قادر به خواندن داده ها است. همچنین یک حافظه SSD ساتای 2.5 اینچی معمولی بیشتر از 2 برابر یک هارد پر سرعت 7200 rpm سرعت دارد. در این آزمایش افت عملکرد هارددیسک کاملا مشهود بود. در طول سه بار تکرار این فرایند عملکرد آن به شکل خطی هر بار افت پیدا می کرد. در ادامه با یک فایل به حجم 4000 مگابایت تست File Benchmark (تست انتقال فایل) انجام شد، که نتایج آن در ادامه ذکر می شود: 

خرید از بانه - baneh24


در این آزمایش سرعت خواندن/نوشتن فایل توسط نمونه M.2 پنج برابر سریعتر از نمونه SSD(SU800) و در نمونه SSD(SU800) حدودا سه برابر سریعتر از نمونه  هارددیسک است. به نوعی فاصله میان هارددیسک و SSD بیشتر هم شده است و کارایی بهتر نوع SSD به خوبی نمایان است(IOPS بیانگر تعداد عملیاتهای خواندن/نوشدن انجام شده توسط حافظه در مدت زمان یک ثانیه). هر چه یک حافظه به درخواستهای IO(ورودی/خروی) به ویژه برای بلوکهای کوچک فایل سریعتر پاسخ دهد، کارایی آن را به میزان موثری افزایش می دهد. همچنین نوع SSD زمان دسترسی-Access Time کوتاهتر و سریعتری نسبت به نوع HDD دارند. در آزمایشهای انجام شده بر روی نمونه های مذکور زمانهای 0.018 میلی ثانیه، 0.032 میلی ثانیه و 16.2 میلی ثانیه به ترتیب بدست آمد. همچنین سرعت بسیار بیشتر نوع SSD در مقایسه با نوع هارددیسک در بنچمارک CrystalDiskMark به روشنی قابل مشاهده بود. نتایج آن در جدول زیر ذکر شده است: 

عرضه در بازرگانی هور - لپ تاپ استوک ارزان

قطعه قطعه شدن(پارگی یا Fragment): 
خرید لوازم خانگی از برندهای معتبر در بانه

به دلیل سطوح با حرکت چرخشی در هارددیسکها که نوعی زمان دستیابی به داده ها را می طلبد، بهتر است یک فایل بزرگ در بلوکهای مجاور هم به شکل پیوسته ذخیره گردد تا بهترین عملکرد و بازدهی حاصل شود (چون هد می تواند به شکل پیوسته عملیات خواندن را آغاز کرده و تمام کند.). بعد از مدتی استفاده از هارددیسک و حذف و اضافه ی فایلهای متعدد با ابعاد مختلف، بخشهای آزاد هارددیسک پراکنده شده و بینشان فاصله(بخشهای دارای اطلاعات) می افتد. در این حالت چنانچه بخواهیم یک فایل بزرگ را ذخیره کنیم، اگر این فایل در هیچ کدام از بخشهای آزاد جا نشود، ناچارا آن فایل به شکل تکه هایی در بخشهای آزاد مختلف و ناپیوسته(پراکنده) ذخیره می گردد. به این وضعیت پارگی-Fragment یا قطعه قطعه شدن گفته می شود. این پدیده با وجود بهتر شدن الگوریتمهای خواندن/نوشتن باز ممکن است روی دهد. بر خلاف هارددیسکها به دلیل ساختار متفاوت و ویژه حافظه های SSD این پدیده در آنها روی نمی دهد. در واقع در این حافظه ها زمان دستیابی به بخشهای مختلف تقریبا یکسان بوده و بسیار پایین است و فرقی نمی کند داده مورد نظر کجا ذخیره شده است، به سرعت دستیابی می شود و دیگر حرکتی برای دستیابی و زمان دستیابی لازم نیست. این امر به میزان زیادی سرعت ذاتی این نوع از حافظه ها را افزایش داده است. 


کارایی در بازی: 

مولفه نرخ فریم در بازیها به قدرت سخت افزاری سیستم شما بستگی داشته و حافظه های توانمند و پر سرعت SSD کمک زیادی در این رابطه نمی کنند. البته قابلیتهای SSD تاثیر زیادی در کاهش زمان بوت(راه اندازی) بازی و لودینگ دارد. در کنسولهای بازی مجهز به هارددیسک به دلیل سرعت پایین این ابزار ذخیره اصلی ممکن است طولانی شدن زمان راه اندازی یک بازی آزار دهنده شود. در این حالت به کار گیری یک حافظه SSD می تواند شما را از این وضعیت رهایی بخشد. البته به دلیل حجم زیاد بازیهای امروزی و نیاز به یک حافظه با ظرفیت بالا در صورت انتخاب یک حافظه SSD این امر برای شما گران تمام می شود. بنابراین چنین هزینه ای به گیمرهای حرفه ای پیشنهاد می شود. 


طول عمر کاری: 

در هارددیسکها هد خواندن/نوشتن هنگام خاموشی دستگاه از پلاتر دور نگه داشته می شود تا در صورت تکان و یا ضربه، به پلاتر برخورد نکرده و مسبب صدمات نشود. البته هنگام کار دستگاه این فاصله لازم است بسیار ناچیز باشد(چند نانومتر)، این امر حساسیت هارددیسک را در برابر تکانهای احتمالی و ضربات بسیار زیاد می کند. در صورتی که ضربه شدید باشد حتی هنگام خاموشی دستگاه هم که این فاصله زیاد است ممکن است هارددیسک صدمه ببیند. آسیب دیدن هارددیسک به دلیل تکان و ضربه بیشتر در لپ تاپها روی می دهد تا دسکتاپها. البته قطعات فیزیکی موجود در هارددیسکهای 3.5 اینچی احتمال آسیب دیدن آنها را بیشتر کرده است. حافظه های SSD به دلیل نداشتن بخشهای مکانیکی هنگام تکان و ضربه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. در کل هارددیسکها نیازمند مراقبت بیشتر هستند. 
شرکتهای تولید کننده SSD برای گزارش عمر مفید آنها معیارهایی از قبیل TBW-ترابایت نوشته شده، DWPD-دفعات بازنویسی کل فضای حافظه در یک روز و همچنین MTBF را اعلام می نمایند. مثلا یک حافظه SSD مجهز به NAND از نوع TLC در ظرفیتهای 256 گیگابایت و 512 گیگابایت و 1 ترابایت در معیار TBW به ترتیب طول عمری برابر با 160 و 320 و 640 ترابایت دارند. چنانچه روزانه 40 گیگابایت نوشتن را در حافظه لحاظ کنیم، برای حافظه ایی با عمر 160 ترابایت یعنی 11 سال این کار طول می کشد یا به عبارتی حافظه مورد نظر 11 سال عمر می کند. البته در عمل ممکن است این عمر کمتر از ارقام اعلام شده توسط سازندگان باشد. بهتر است هنگام خرید حافظه مورد نظر به عمر آن و گارانتی همراه و تعهدات سازنده توجه نمایید. 
حافظه های با کیفیت ssd - خرید از بانه

علت اصلی خرابی هارددیسکها بروز مشکل در هد خواندن/نوشتن و دلیل اصلی خرابی حافظه های SSD بروز مشکل در سلولهای ویژه ذخیره داده است. در کل حافظه های SSD به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی طول عمر بیشتری دارند، هر چند که این امر قطعی نبوده و سازندگان نیز زیاد مایل نیستند که اطلاعاتی در باب محصولات بازگشتی و تعمیر آنها انتشار دهند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته دست کم در سه سال اول استفاده حافظه های SSD کمتر خراب می شوند. 


شکل و ابعاد حافظه: 

حافظه های SSD به دلیل ساختار الکترونیکیی مبتنی بر مدارات مجتمع، هم سبکتر هستند و هم کوچکتر. در دو حافظه SSD و HDD با ابعاد یکسان، نوع SSD پنج برابر سبکتر از هارددیسک است، به عبارتی یک پنجم آن وزن دارد. نوع M.2 به مراتب سبکتر هم هست. به دلیل اهمیت زیاد وزن و حجم در اولترابوکها و لپ تاپها، حافظه های M.2 در حال رایج شدن در این نوع سیستمها هستند. 


نویز و حرارت: 

به دلیل ساختار مکانیکی هارددیسکها(حرکات چرخشی پلاتر و حرکات خطی بازوی هد)، هر قدر هم که این ابزارها ی ذخیره کم صدا ساخته شوند، باز صداهایی از خود منتشر می کنند. در هارددیسکهای قدیمی یا انواعی که روی شاسی فلزی سوار شده اند، این صداها به مراتب بلند تر است. همچنین سرعت بیشتر یک هارددیسک نویز آن را بیشتر می کند. در عوض حافظه های SSD بدون بخش مکانیکی فاقد نویز هم هستند. از نظر دما و حرارت ایجاد شده هم داعترین قسمت این دو نوع از حافظه ها تقریبا دمای یکسانی دارند، اما در کل سطح داع در هاردیسکها وسیعتر است. 

توان و رده مصرف انرژی: 
خرید لپ تاپ استوک - لپ تاپ استوک ارزان baneh24
حافظه های SSD مصرف انرژی بهینه تر و کارامدتری دارند. در این ابزارها هیچ مقداری از انرژی به دلیل اصطکاک و نویز حاصل از حرکت بخشهای مکانیکی تلف نمی شود و با توان پایینتری راه می افتند. میزان توان مصرفی در هارددیسکها معمولا 5 برابر این مقدار است که بسیار قابل توجه است. در صورت به کارگیری حافظه های SSD بر روی تبلت یا لپ تاپ به میزان قابل توجهی به عمر باتری این ابزارها می افزاید. 


نتیجه گیری: 

هارددیسکها ظرفیت بالایی را با قیمت پایین عرضه می کنند. ویژگیها و برتریهای SSD عبارتند از سرعت و پایداری بیشتر، وزن کمتر و ابعاد کوچکتر، عدم نویز و مواجه با پدیده نامطلوب پارگی یا قطعه قطعه شدن. اگر قیمت و ظرفیت برایتان مشکلی ایجاد نمی کند، پس قطعا یک حافظه SSD تهیه کنید. البته به کارگیری ترکیبی حافظه ها به سرعت در حال رواج است و در لپ تاپها هم به کار گرفته می شود. شما می توانید از یک حافظه SSD کم ظرفیت و ارزان در کنار هارددیسک خود استفاده کرده و به این شکل به سرعت و ظرفیت و کارایی مطلوب خود برسید. دفعات محدود خواندن/نوشتن در هر سلول SSD عمر آن را محدود می کند، ولی این امر چندان مهم نیست، چون با این وجود هم این ابزارها انقدر طول عمر بالا دارند که قبل از اینکه عمرشان به سر آید مایل به خرید یک حافظه تازه خواهید بود. به کمک داده های S.M.A.R.T می توان وضعیت سلامتی حافظه SSD را بررسی کرده(برای حافظه HDD هم می توان اقداماتی مشابه را انجام داد) و با آگاه شدن از روزهای پایانی عمر درایو خود به کمک این دادها، نگرانیهای موجود از این باب را رفع کنید. وجود بخشهای مکانیکی در هارددیسک عاقبت سبب از کار افتادن آن خواهد شد، که البته این امر در صورت تکان و ضربه تشدید هم می شود و به مرگش خواهد انجامید. 


خرید ابزار ذخیره متناسب با شرایط و نیازهای خود: 

خرید از بانه - فروشگاه هور - محصولات خانگی و لپ تاپ استوک

در زیر برای هر کدام از این دو نوع ابزار ذخیره مواردی ذکر می شود که شما با مقایسه آنها با شرایط و نیازهای خود بهتر می توانید انتخاب کنید. 

حافظه های HDD: 
  1. فعالیتهای چند رسانه ایی و فیلمهای سنگین(ظرفیت بالا).
  2. خریداران با بودجه محدود(قیمت پایین).
  3. کاربردهای عمومی: در صورتی که مایل هستید فایلهای رسانه را دانلود و ذخیره کرده تا بعدا مشاهده کنید، از هارددیسک استفاده نمایید. اما اگر بیشتر مایل به مشاهده استریم و انلاین رسانه مورد علاقه خود(فیلم و موزیک و ...) هستید، پس یک حافظه SSD کم ظرفیت و ارزان تهیه نمایید. 

حافظه های SSD: 
  1. فعالیتهای زیاد جاده ای و مسافرتی(مقاومت و امنیت بیشتر در برابر تکان و ضربه ناشی از حمل و نقل).
  2. نیاز به سرعت بالا در انجام کارها و بالا آمدن سیستم در زمان کوتاهتر(می توان از ترکیب HDD و SSD هم استفاده کرد).
  3. فعالیتهای سنگین مهندسی و گرافیکی: در این حالت اگر می خواهید که برنامه هایتان با سرعت بیشتر اجرا شود، بهتر است از ترکیب SSD(برای نصب سیستم عامل و برنامه ها) در کنار هارددیسک با ظرفیت بالا(برای ذخیره خروجی برنامه ها) استفاده کنید.
  4. فعالیتهای آهنگسازی حرفه ای: در صورت ضبط موسیقی در استودیو، برای جلوگیری از تاثیر صدای هارددیسک در ضبط، بهتر است از حافظه بی صدای SSD استفاده کنید.
  5. به کارگیری ترکیبی SSD کم ظرفیت در کنار هارددیسک با ظرفیت بالا به منظور کاربریهای عمومی.
  6. فعالیتهای گیمینگ و لود سریع بازیهای حجیم امروزی(کاهش زمان لودینگ بدون تاثیر داشتن در نرخ فریم اجرای بازی). 

حافظه های ترکیبی و سیستمهای دو درایوی به عنوان راهکار بهینه: 

در سیستمهای دو درایوی برای درایو اصلی یا همان درایو C، ویژه نصب سیستم عامل و سایر برنامه های کاربردی، از حافظه SSD استفاده می شود. از یک هارددیسک هم برای ایجاد دیگر درایوها استفاده می شود. البته دقت کنید که به دلیل محدودیت فضا در حافظه SSD نباید به فضای درایو اصلی آنقدر کم اختصاص یابد که دست و پا گیر شود. مثلا 16 گیگابایت مناسب نصب ویندوز است، ولی در این صورت فضای کمی برای نصب برنامه های کاربردی مانده بخصوص آنکه برخی از برنامه هم فقط قابلیت نصب در درایو اصلی را دارند. برای نصب سیستم عامل و دیگر برنامه های کاربردی به فضایی با اندازه حداقل 120 یا 128 گیگابایت نیاز دارید(256 اندازه ایده الی است). دقت کنید که سیستم شما از قابلیت و فضای کافی جهت نصب همزمان دو درایو برخوردار باشد. تولید کنندگان هارددیسک از قبیل سیگیت و سامسونگ در اواسط دهه 2000 دریافتند که به کار گیری بافری از نوع حافظه فلش در هارددیسک تاثیر زیادی بر افزایش سرعت آن خواهد گذاشت. در این صورت نتیجه هارددیسکی با ظرفیت و سرعت بیشتر و البته کمی گرانتر خواهد بود. بافر از نوع حافظه فلش سریع برای داده های پر کاربرد استفاده شده و در نتیجه زمان دستیابی میانگین به داده ها و به طبع آن زمان اجرا و بوت برنامه ها کاهش خواهد یافت. در کل سیستمهای ترکیبی پیچیدگیهای پیاده سازی خود را داشته و گرانتر هم تمام می شوند. این نوع از ابزارهای ذخیره ترکیبی با حجم زیاد و سرعت بوت بالا بیشتر مناسب لپ تاپهای پراستفاده هستند. درایوهای ترکیبی HDD و SSD قابلیتهای هیچ کدام از این دو نوع حافظه را بطور کامل نخواهد داشت. علاوه بر درایو ترکیبی روش مشابه دیگر ادغام سازی حافظه های HDD و SSD استفاده از فناوری پاسخگویی هوشمند اینتل-SRT یا موارد مشابه آن است. تفاوت آن با روش درایو ترکیبی استفاده از دو درایو مستقل است. در این فناوری برای افزایش سرعت بوت و اجرای برنامه ها حافظه SSD به صورت کش به کار می رود. شباهت آن با درایو ترکیبی عدم امکان دسترسی به حافظه SSD است. این روش امکان به کارگیری حافظه SSD با ظرفیت پایین 16 گیگابایت را هم به شکل مفید و موثری فراهم کرده است(سیستم عامل و برنامه های کاربردی بر روی SSD نصب نمی شوند و این حافظه نقش کش را دارد). از نیازمندیهای به کارگیری این روش قابلیت پشتیبانی مادربورد از فناوری SRT و فضای فیزیکی کافی جهت نصب دو درایو است. 

مقایسه حافظه های HDD(هارددیسک) و حافظه SSD


بر مبنای انتخابتان، شما ممکن است به موارد مشابه زیر علاقمند باشید


ورود به صفحه اصلی سایت بانه 24

نحوه ی خرید از بانه 24

بانه کالا هور| بانه 24 ، خرید تلویزیون بانه ، خرید ساید بای ساید بانه ، لوازم خانگی بانه

نحوه ی خرید از بانه کالا هور- بانه 24

روش اول : پرداخت بیعانه و تسویه در محل

شما پس از انتخاب کالای مورد نظر خود از وبسایت یا برنامه ی آندرویدی ما برای خرید مراحل زیر را خواهید داشت

1.هزینه ای به عنوان بیعانه پرداخت خواهید کرد. (معمولا 500/000 تا 5/000/000 تومان با توجه به قیمت و اندازه کالا و مسافت شما از بانه)

2. کالای مورد نظر شما با پیک ما، از بانه حرکت کرده و به مقصد شما ارسال خواهد شد . زمان ارسال از 1 الی 4 روز با توجه به مسافت و فاکتورهای دیگر متغییر خواهد بود

3. پیک ما کالای مورد نظر را برای شما تست خواهد کرد(هر محصولی که قابلیت تست داشته باشد: تلویزیون، سینما خانگی، جاروبرقی) و تا از سالم بودن آن مطمعن نشوید هزینه ای از شما دریافت نخواهد کرد.


توجه1: قیمت های بازرگانی هور(بانه 24) قیمت عمده میباشند و به سراسر ایران به صورت تکی نیز ارسال خواهند شد.

توجه2: اجناسی مانند یخچال فریزر معمولی، ساید ، لباسشویی، ظرفشویی و کولرگازی که قابلیت تست توسط پیک ما را ندارند توسط شرکت های گارانتی کننده ای که با ما قرارداد دارند نصب خواهند شد و چنانچه در هنگام نصب توسط شرکت مشکلی داشته باشند نصاب موضوع را به اطلاع ما خواهند رساند و ما نیز موظف به تعویض کالا در مدت 48 ساعت خواهیم بود ناگفته نماند احتمال خرابی کالا هنگام نصب کمتر از یک هزارم درصد است.

شماره کارتها جهت واریز بیعانه

5130   3385   8310   5859
بانک تجارت

5723   7114   9974   6037
بانک ملی

هردو بنام سینا یاسینی


پس از واریز بیعانه با یکی از شماره های فروشگاه تماس گرفته و شماره پیگیری یا ارجاع واریز را در اختیار کارشناسان ما قرار دهید تا با ثبت سفارش شما در سیستم مراحل ارسال کالا به مقصد آغاز شود.

روش دوم: پرداخت آنلاین (خرید اینترنتی)

 پس از انتخاب کالای مورد نظرخود، می توانید با کلیک بر روی افزودن به سبد خرید، کالا را به سبد خریدتان منتقل نمایید. پس از اضافه کردن کالاهای مورد نیاز خود به سبد خرید، می‌توانید با کلیک بر روی سبد خرید در قسمت بالای سایت و انتخاب گزینه "نهایی کردن خرید"، وارد مرحله پرداخت شوید.

• اگر قبلاً در فروشگاه ثبت نام کرده اید ایمیل و کلمه عبور را وارد کنید در غیر این صورت بر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید. تمامی اطلاعات فرم را به صورت کامل پر نمایید . پس از آن اطلاعات صورت حساب، اطلاعات ارسال، روش های ارسال و اطلاعات پرداخت را وارد کنید و درنهایت با بازبینی و تایید صحت اطلاعات، خرید خود را نهایی نمایید.


ورود به صفحه اصلی سایت بانه 24
آدرس وبسایت : www.baneh24.com
Email: info@baneh24.com
بازگشت

سبد خرید